Om Metropolis 2018

Metropolis 2018 – al magt til publikum

Metropolis 2018 gav magten til publikum. Sommerens program af international performance og kunst i byens rum præsenterede en række kunstnere, som arbejder for at forandre verden med fællesskab – eller fællesskabelse – som våben.

Vi rykkede kunsten ud af de konforme rammer, ud i byen og direkte ind i vores hverdag. Vi drømte stort om parallelsamfund, samhørighed og nye verdensordner. Og vi inviterede publikum til at være med.

Der var ingen fjerde væg mellem kunsten og virkeligheden og ingen komfortable sæder at læne sig tilbage i. En boligblok, en kran, et S-tog, en tom industribygning, 1 ton salt, et telt i en naturpark, en strand, en mole midt i byen var vores storbyscener, hvor der blev dannet nye fællesskaber og tænkt nye tanker.

Det var en sommer, hvor vi sammen sov og drømte om en ny fremtid. Hvor vi dansede sammen i en fortolkning af vores by. Hvor vi lyttede sammen til vores hverdag fortolket af et symfoniorkester. Hvor vi sammen mediterede ved solopgang til et minimalistisk danseritual. Hvor vi sammen fik tiden til at gå i stå.

Vi fik mudder på skoene og sol i øjnene. Højdesyge og sceneskræk. Men vi fik også en sommer fuld af forandrende scenekunst.

PROGRAM FOR METROPOLIS 2018
– en sommer med international performance og kunst i byens rum

opHAV af GLiMT
31. maj-3. juni – Slusens Bådbyggeri, Kbh. S
Det danske nycirkus-kompagni GLiMT åbnede med opHAV ved en gammel havnekran i Københavns Sydhavn. Med kajen som mødested for rejsende på vej ud i verden og for de fremmede tilrejsende undersøgte GLiMT vores åbenhed over for det ukendte. Er vi så gode til at mødes, som vi burde være?

THE NIGHT af hello!earth
1.-3. juni / 7.-9. juni / 29., 30. juni, 1. juli – tre hemmelige steder
Det var der andre af sommerens kunstnere, som havde sat sig for at ændre. Det danske performancekompagni hello!earth inviterede på en 14-timers kollektiv rejse gennem natten, THE NIGHT, hvor 30 mennesker sov sammen for i fællesskab at drømme om et nyt samfund.

GRAND ENSEMBLE af Pierre Sauvageot og Copenhagen Phil
15.-16. juni – Emaljehaven, Kbh. NV
Som i et dukkehus åbnede den franske komponist Pierre Sauvageot facaden ind til beboerne i en boligblok. De lever dør om dør, men kender kun hinanden på hverdagslydene. Disse lyde transformeredes til en storslået symfoni, der blev spillet fra boligernes altaner af symfoniorkestret Copenhagen Phils 65 musikere med beboerne og boligblokken i hovedrollen.

MADE IN COPENHAGEN af Joanne Leighton
28. juli – Blågårds Plads, Kbh. N
I en rørende massekoreografi blev samhørigheden og nærværet genindsat i storbyen, da australsk-belgiske Joanne Leighton inviterede 99 almindelige københavnere til at skabe et dansende portræt af deres by – MADE IN COPENHAGEN.

9000 STEPS af Joanne Leighton
31. juli-5. aug. – Naturpark Amager, Amager Strand & Ofelia Plads
Ved solopgang og ved solnedgang på tre af byens magiske steder hvirvlede seks dansere rundt på et underlag af 1 ton salt, 1 ton jord eller 1 ton sand. På en strand, på en græseng og på en central bypromenade. De hvirvlede os med ind i et ritual, der satte os i forbindelse med naturens og kollektivets magt til at forandre.

FOR THE TIME BEING af Schweigman&
16.-18. aug. – Copenhagen Contemporary, Refshaleøen
Hollandske Boukje Schweigman søgte sammen med publikum at bygge et parallelsamfund uden tid som livsvigtig modvægt til fortravlede storbymenneskers vilde ridt mod en afgrund af stress og fremmedgørelse. En stabel papkasser var eneste rekvisit, når publikum selv skulle beslutte, om de var klar til at bygge en ny verden.

MOVE IT!
30. aug.-2. sept. – Vesterbro
MOVE IT! var en weekend med forestillinger og workshops, der miksede cirkus, dans, parkour og skate. Her mødtes discipliner og mennesker i fælles aktiviteter, der udfordrede tyngdekraft, balance og fysik.

REMOTE COPENHAGEN af Rimini Protokoll
14.-30. sept.
Sammen med KØS præsenteredes tyske Rimini Protokolls audio walk REMOTE COPENHAGEN. Her var publikum i kollektiv transit på en rute gennem byen. Mennesker mødtes og blev sat i stævne på offentlige transitsteder som togstationer, der forvandledes til steder for konflikt og forhandling.

METROPOLIS RESIDENCIES
Sideløbende med sommerens forestillinger arbejdede 15 kunstnere i stedspecifikke residencies over hele byen. Metropolis inviterede internationale og danske kunstnere til at dykke ned i København og skabe performance og kunst specifikt til og med vores by.

Under temaerne ENGAGING THE CITY, WALKING THE CITY og BALANCING THE CITY arbejdede de hver i en måned med kunst, der involverer og engagerer; med vandring som kunstart og metode; og med cirkuskunst, der transformerer byen.

X