METROPOLIS – PERFORMANCE OG KUNST I BYENS RUM

Metropolis er mødested for performance, kunst og byen – et kunstbaseret storbylaboratorium for den performative, stedspecifikke, internationale kunst. Det er Københavns Internationale Teater (KIT), der står bag Metropolis som den seneste af en lang række festivaler og projekter i København skabt og igangsat af KIT.

Metropolis præsenterer en sommersæson med forestillinger og interventioner i byens rum samt løbende udviklingsaktiviteter for kunstnere og fagfolk.

Metropolis undersøger, bearbejder og fortolker den moderne storby. Vi arbejder med levende kunst i tværæstetiske formater, der afsøger nye udtryk og skaber nye forbindelser mellem det kunstneriske, det sociale og det urbane.

Metropolis er i, for og med byen. Vores rum er byens rum. Vi arbejder med at ophæve distancen mellem kunsten og virkeligheden ved at placere kunsten midt i borgernes hverdag. Vi ser kunsten som et væsentligt samfundsudviklende element, og gennem Metropolis kan kunstnere engagere sig i storbyen og dens mennesker, forholde sig til samtiden og bidrage til at skabe en fremtid.

Metropolis startede i 2007 som en biennale og et laboratorium. Siden 2017 er Metropolis’ kerneaktivitet udvidet til en årlig sommersæson med scenekunst i det offentlige rum. Metropolis er samtidigt involveret i kunstnerisk udvikling gennem vores Laboratorier, residencies og internationale samarbejder. Og Metropolis er inddragelse af borgerne bl.a. gennem projekter som 100%.

Læs mere nedenfor.

arkivet kan du finde yderligere information om tidligere sæsoner, festivaler og laboratorier.

BODIES IN URBAN SPACES af Cie Willi Dorner (Metropolis 2011 & 2017) – foto: Maja Nydal Eriksen

METROPOLIS SOMMERSÆSON

Hver sommer mellem maj og september præsenterer Metropolis forestillinger og værker af nogle af Europas mest interessante, aktuelle og nytænkende kunstnere. De skaber eller adapterer værker til København, som tager os til nye steder, som får os til at opleve kendte steder som for første gang, og som får os til at opdage nye sider og dimensioner ved vores by. 

Kunstnerne iscenesætter hverdagen. De bearbejder bygninger, pladser og veje. De arbejder med lokale borgere. De skaber midlertidige, mobile rum. De inviterer på opdagelsesrejser i udkanten af byen. De fortæller nye historier om byens mangfoldighed. De afprøver nye formater og medier – altid med storbyen som subjekt, objekt og ramme.

Siden 2007 er Metropolis afholdt otte gange med ca. 80 stedsbaserede produktioner med i alt 300 opførelser spillet på 50 forskellige steder i København for mere end 200.000 tilskuere.

CECI N’EST PAS… af Dries Verhoeven (Metropolis 2015) – foto: Maja Nydal Eriksen

METROPOLIS SOM STORBYLABORATORIUM

Metropolis er et af de anerkendte europæiske orienteringspunkter for folk, der beskæftiger sig med kunst, der går på tværs af faglige grænser og engagerer sig i byen. Metropolis iværksætter læringsprojekter som et bidrag til udviklingen af den performative kunst, den stedspecifikke kunst samt kunstens rolle i den urbane kontekst. Metropolis er med til at skabe større viden og bevidsthed om kunstnerisk og performativt arbejde i det offentlige rum med fokus på ny æstetik, nye begreber og ny praksis.

Metropolis Laboratory
Siden 2007 har vi hvert andet år arrangeret Metropolis Laboratory og Nordic Urban Lab som en vidensplatform, der beskæftiger sig med kunst i det offentlige rum, stedspecifik teater/performance og kulturel byudvikling. Metropolis Lab er et forum til at dele viden samt samarbejde og udvikle projekter på tværs af faggrænser, vaner og fordomme. Målet er, at kunsten og kunstnerne kan berige os med nye visioner for fremtiden, og at deres arbejde på sigt bliver en integreret del af den udvikling, der kommer til at præge fremtidens byrum og urbane identitet.

Metropolis Lab blev afholdt i København i 2007, 2008, 2010 og 2012. I 2014, 2016 og 2018 blev det afholdt under overskriften Nordic Urban Lab i hhv. København, Gøteborg/Borås og Helsinki. Næste udgave er i Athen i maj 2020. Projektet er samtidig udgangspunkt for tre konferencer under UrbCulturalPlanning i Kiel 2019, Gdansk 2020 og Riga 2021.

Metropolis Residencies
Metropolis er 2018-21 udvalgt som nationalt residency-center af Statens Kunstfond. Metropolis Residencies er vores researchprogram for kunstnere, som arbejder i det offentlige rum. Hver sommer inviterer vi en gruppe internationale og danske kunstnere til at arbejde i en måned i København med at udvikle stedspecifikke projekter og praksis. Vi inviterer hvert år 15 kunstnere fordelt på tre residencies af hver en måneds varighed. 

Internationale netværk og samarbejdsprojekter
Metropolis er partner i den EU-støttede platform for kunst i det offentlige rum, In Situ, hvor vi koproducerer og samarbejder med 20 teatre/festivaler i Europa og skaber udviklingsmuligheder for den stedspecifikke kunst. In Situ har været banebrydende ift. at fremme viden, kunstneriske produktioner og formidling af stedsbaseret kunst. EU’s kulturprogrammer har løbende støttet netværket.

Metropolis har været inspiration for det EU Interreg-støttede udviklingsprojekt UrbCulturalPlanning 2019-20, der implementerer kulturel stedsudvikling som metode til udvikling af bydele i en række byer omkring Østersøen: Kiel, Gdansk, Vilnius, Riga, Pori og Nykøbing Falster.

Læs mere om Metropolis’ aktiviteter som Storbylaboratorium her.

COLÉOMUR af Compagnie 9.81 på VM Bjerget (Metropolis 2009) – foto: Torben Huss

PRESSEN SIGER OM METROPOLIS…

Politiken 8. juli 2019: “Kunsten bliver kun bedre af, at man tramper rundt i den”
“Kunstneriske laboratorier som Metropolis får os lokket ud på traveture gennem by og land med hørebøffer og indlagte performances og giver os mulighed for at se byen med nye øjne… Metropolis har som del af deres kunstneriske projekter i byens rum lige siden 2007 været en stærk driver i at få performancevandringen til at forankre sig herhjemme. Mindeværdige eksempler er f.eks. Hello!Earth, der i ’The Invisible Reality Show’ blandt andet sendte deltagerne ned ad Vesterbrogade iført kaninkostume, eller Kamchatka, der i ’Fugit’ sendte os som illegale flygtninge på flugt gennem baggårde på Vesterbro… Må publikum fortsætte med at vandre i teatret og gå rundt i forestillingerne. Den slags kunst bliver kun bedre, jo mere man tramper rundt i den.”

Politiken 30. august 2015: ”Dette er ikke en festival – det er en saltvandsindsprøjtning”
”Dette er ikke kunst”, lød Dries Verhoevens drilske åbningssalut i glasboksen. Sådan som Metropolis folder sig ud, er det ikke alene på grænsen mellem scenekunst, installation, gadeteater, koncert og lydkunst men også på grænsen mellem byvandring, legeplads og aktivistisk intervention. Det afgørende er ikke, hvad det er, men hvad det gør ved byen og dens beboere – og ved scenekunsten, idet den sættes fri til at gøre noget andet ud af bare eksperimenterende legesyge. Sæsonens frisættende frikvarter, med både fuldtræffere og forbiere. Således har Metropolis også i årene sat ekstra skub under nye former og formater så som byrumsteater, vandreforestillinger, interaktioner og tværkunstneriske aktiviteter.

Weekendavisen 30. august 2013: ”At se byen for bar mennesker”
“Byen er hovedperson i denne festival for performance, installationskunst, nyt teater og ny cirkus – alt det, som mange elsker at hade som indbegrebet af fisefornem uforståelig kunst. Kender De sådan én, er det netop på Metropolis-festivalen, vedkommende skal udsættes for og opleve, at disse ofte forkætrede kunstarter kan berøre og fortrylle, når de anvendes dygtigt… For når Metropolis er bedst, er den fremragende, og nok ingen anden festival kan i samme grad berøre sine tilskuere og få dem til at fundere over storbyfællesskabets væsen.”

Politiken 31. august 2013: ”7000 betonblokke viser vejen”
“Der er en kedelig tendens til at betragte festivaler som en uforpligtende badeferie, et lille internationalt pust udefra, som intet har at gøre med det institutionaliserede danske teaterliv. Men det er altså ikke to adskilte verdener. De er led i samme bevægelse: udvikling af scenekunsten. Så er det bare, man kan undre sig gul og grøn over, hvorfor teaterfolkene ikke, ligesom publikum i øvrigt, kommer myldrende. Innovationsafdelingen er ikke den mest påfaldende del af teaterlandskabet lige nu… Den store gevinst ved Metropolis-biennalen er, at den lige siden starten i 2007 konsekvent og ambitiøst har skubbet til grænserne for, hvad teater kan være – og ikke mindst til, hvad byen er for en størrelse, og hvad vi er for nogle størrelser, der går rundt i den.

BLIND SPOT af Jay Pather (Metropolis 2009) – foto: Torben Huss


KØBENHAVNS INTERNATIONALE TEATER

Metropolis organiseres af Københavns Internationale Teater, der siden 1980 har været drivkraften for den internationale, tværdisciplinære scenekunst i Danmark med festivaler, seminarer, workshops, residencies og showcases. Københavns Internationale Teater har arrangeret de legendariske Fools festivaler, Japan on Stage, The British are Coming, Dancin’ City, Images of Africa, Sommerscene, Dancin’ World, Ny Cirkus Festival, m.m.

Læs mere om Københavns Internationale Teater her.

LA TRANSHUMANTE af Johann Le Guillerm (Metropolis 2017) – foto: Maja Nydal Eriksen


PUBLIKATIONER

Changing Metropolis
Kunstnere, arkitekter, akademikere, m.fl., der har deltaget i Festival og Laboratorium 2007-15, går i dybden med emner og tematikker fra Metropolis. Læs artikler af arkitekter og byplanlæggere, som arbejder med cultural planning og midlertidighed; af kunstnere, der konfronterer og udvider muligheder og begrænsninger i byen; af akademikere, der sætter den urbane kunstpraksis i et bredere samfundsmæssigt perspektiv. Og se fotos fra Metropolis’ kunstneriske nedslag i København.

Changing Metropolis I – download her
Changing Metropolis II (2008-2011) – læs her
Changing Metropolis III (2012-2015) – læs her

LysLyd – i krydsfeltet mellem kunst, byudvikling og innovation – læs her

Er du interesseret i at købe en trykt udgave af en af Metropolis’ publikationer? Send en mail til info@kit.dk med din forespørgsel.

THE VOYAGES af Compagnie XY (Metropolis 2019) – foto: Samuel Buton

Metropolis er støttet af Københavns Kommune og Statens Kunstfond