DEN ISCENESATTE BY

STORBYNÆTTER 1988 & TEKNOKUNST 1992

Storbynætter bestod af syv produktioner skabt specielt til udvalgte steder i København.

Projektet var en videreudvikling af site specific-projekter, som Together i Valseværket og Den Levende Havn i henholdsvis Fools 4 og 5 i dets ønske om både at fokusere på potentialer i storbyens bygninger og pladser og fremprovokere andre teaterudtryk på tværs af de sædvanlige genrer.

De syv forestillinger, der var blevet udviklet efter en lang udvælgelsesfase, hvor 30 danske som udenlandske kunstnere var blevet opfordret til at indsende projektforslag, og hvoraf nogle blev inviteret til at besøge København for at arbejde videre med deres stort anlagte forestillinger. Gader og gårde blev lukket og lavet om til scener, og publikum købte billetter, ivrigt efter at komme indenfor.

Forestillingerne startede kl. 23 og sluttede efter midnat. Det var stedernes og nattens magi, der blev sat i relief, og det skete ad nye veje.

Storbynætter var på een gang et teatereksperiment, en socio-kulturel begivenhed, som inddrog mange lokale beboere, og en stor organisatorisk udfordring for KIT. Forestillinger var interessante kunstneriske udfordringer, der på forskellig vis afprøvede nye veje. For en stund blev der vendt op og ned på dagligdagen. Der er pladser og bygninger, der aldrig bliver de samme igen. Et ungt ikke-teatervant publikum fulgte projektet med begejstring og af og til med kritik, men aldrig med ligegyldighed. Det samme gjorde pressen, som forfriskende nok sjældent mente det samme om de enkelte forestillinger.

Hotel Pro Forma skabte med udgangspunkt i Sjostakovichs 14. symfoni en grandios opera-performance for to stemmer i Nationalmuseets søjlegang. En række billedinstallationer var opstillet, inspireret af Den Ny Tids ægte revolutionære begejstring i 20’ernes Sovjet.

Hotel Pro Forma

 

Et 4-etagers stillads i en baggård i Larsbjørnsstræde var scenen for Jorge Holguin Danseteaters tegneserieinspireret danseteaterkomedie, diametralt forskellig fra det no man’s land på Nokken, Islands Brygge, som udgjorde kulissen for Teater Celestes poetiske fantasi om seks menneskers tilfældige møde.

Industrial & Domestic fra Storbritannien præsenterede i samarbejde med den tjekkiske sanger Ida Kelarovas elever en rejse ind i havnens underverden i Frihavnens Vejerbod, mens den franske eventmaker Michel Crespin fra organisationen Lieux Publics omdannede en byggetomt i Absalonsgade til en kæmpe videoinstallation, bestående af bilvrag og containere, hvori der blev vist nye og gamle film om storbyen.

Shusaku Dormu Dance Theatre fra Japan/Holland valgte bassinet i Det Kgl. Biblioteks Have som ramme omkring sin orientalsk inspirerede dans om storbymenneskets vilkår, der kom til at stå i skarp kontrast til projektets spektakulære afslutning med Survival Research Laboratories “robotteater”, hvis techno-krigsmaskiner gik i kamp på Teglholmen i Sydhavnen.

Teknokunst

Dansk Ingeniørforening fyldte 100 år og arrangerede TeknoVision – en bro, fyldt med udstillinger, fra Tivoli til Vesterport station. KIT fik opgaven at skabe et projekt, der kunstnerisk skulle afspejle de sidste 100 års teknologiske og kulturelle udvikling. Resultatet blev Teknokunst på Axeltorv: fire forestillinger med udgangspunkt i specifikke epoker i industrialiseringens århundrede, skabt af førende danske performancegruppper. Metropole og Exment dækkede henholdsvis århundredeskiftet og mellemkrigstidens Bauhaus, Kom de Bagfra fokuserede på efterkrigstiden, og Anita Saijs Dance Lab lod sig inspirere af 60’ene og 70’erne. Det var vel en slags “egnsspil”, kun var det avantgarden, som havde sat den moderne teknologi stævne midt på byens underholdningstorv.

Fælles for dem alle var det kæmpemæssige stillads, der dækkede hele pladsen.

Disse forestillinger blev sammen med videogruppen Riot & Roto, Kæv Gliemann fra Atlantis Transit og komponisten Frans Winther klippet sammen til den afsluttende forestilling Era. Alle forestillinger var gratis.

Finansiering

Storbynætters samlede budget på 1.540.000 kr. blev tilvejebragt via et billetsalg på 640.000 kr., et særligt tilskud fra Teaterrådet som sammen med Københavns Kommunes tilskud på 70.000 kr. til Survival Research Lab. udgjorde finansieringen. Teknokunst modtog støtte fra TeknoVision A/S, Teaterrådet, Kulturfonden og Københavns Kommune.

______________________________________________________________________________

“Den utrættelige Trevor Davies, idémand og organisator bag disse ugers midnatsweekender,
har endnu engang brugt teatret til at vise os en ny side af den ufattelige by, vi bor i, en landsby midt i storbyen.”

Thomas Bredsdorff, Politiken

“For en kort stund tilhører byen os… det opmuntrende er, at denne form for teater i sin voldsomme abstraktion ikke har den fjerneste betænkelighed ved at overlade fortolkningsinitiativet til tilskuerne. Det stoler på, at vi ikke bare kan, men at vi også vil… Ja, det var altså rigtigt, at neden under brostenene ligger stranden stadig og venter.”
Peter Wivel, Information

“Nogle Storbynætter var mørke, andre helt tyste… noget var fortænkt, andet uforståeligt, meget var smukt, ingen tvivl om, at nætterne har givet tilskuerne andre drømme, end dem, de ville have fået på hovedpuden derhjemme.”
Peter Thygesen, Politiken _______________________________________________________________________________

STORBYNÆTTER
JUNI & JULI 1988

IDÉ Trevor Davies
TEKNISK KOORDINATION Søren Glad

 

COMEDIANTS
SPANIEN
Djævlene (1984)
IDÉ/ISC. Comediants
PRODUKTIONSLEDER Søren Glad
Gammel Dok, 25. juli

 

HOTEL PRO FORMA
DANMARK
Radio for the Village (1988)
IDÉ/ISC. Kirsten Dehlholm, Tomas Lahoda
SCEN. Tomas Lahoda
MUSIK Martin Hall
SANGERE Eva Hess Thaysen, Sten Byriel
MEDV. 127 personer
PRODUKTIONSLEDER Søren Glad
Nationalmuseets søjlegang, Stormgade, 11. & 12. juni

 

INDUSTRIAL & DOMESTIC
ENGLAND
Night Cargo (Songs of the Eyes of the Building)
IDÉ/ISC. Industrial & Domestic
MUSIK Ida Kelarova (CZ)
PROD.LEDER Tony Welsh
Vejerbod, Frihavnen, 1. 2. 3. & 4. juli

 

JORGE HOLGUIN DANSETEATER
DANMARK
Åbent Hus
IDÉ Jorge Holguin, Inger Jessen
KOR. Jorge Holguin, Kathryn Ricketts
INSTR. Inger Jessen
PRODUKTIONSLEDER Kim Rostgård
En baggård, Larsbjørnsstræde, 17. 18. & 19. juni

 

LIEUX PUBLICS
FRANKRIG
Kinopark
IDÉ/ISC. Michel Crespin
FILMPROJEKTIONER Gérard Courant
COLLAGER Marie-Lucie Poulain
LINEDANSER Ramon Kelvink
PRODUKTIONSLEDER Søren Knattrup
En byggetomt, Absalonsgade, 8. & 9. juli

 

SHUSAKU & DORMU DANCE THEATRE
JAPAN/HOLLAND
Drift II
IDÉ/ISC. Shusaku Takeuchi
KOR. Shusaku Takeuchi og danserne
MUSIK Elise Lorraine, Kees Van Zelst
PRODUKTIONSLEDER Rasmus Jørgensen
Det Kgl. Biblioteks Have, 15. & 16. juli

 

SURVIVAL RESEARCH LABORATORIES
USA
Machine Performance
IDÉ/LEDELSE Mark Pauline
ASSISTENT Matt Heckert
PRODUKTION Mike Dingle
VIDEO Jon Reiss
MASKINMESTER Brian King, Mark Metz
ELEKTRONIK Jonathan Levine
PRODUKTIONSLEDER Søren Glad
Østkaj, Teglholmen i Sydhavnen, 30. juli

 

TEATER CELESTE
DANMARK
Et Virkeligt Liv – Ved Drømmenes Bred
IDÉ/ISC. Frans Baunsgaard
MUSIK Frans Baunsgaard og spillerne
KOSTUMER Helle Bjerre Østergård
LYS Peter Thomsen
PRODUKTIONSLEDER Frans Baunsgaard
Bådebro ved Nokken, 24. 25. & 26. juni

TEKNOKUNST
31. JULI – 30. AUGUST 1992

Som led i TeknoVision, Axeltorv
IDÉ Trevor Davies
PROJEKTLEDER Kathrine Winkelhorn
CHEFTEKNIKER Søren Glad
TEKNISK KOORD. Helle Haagen, Rasmus Jørgensen

 

DANCE LAB
Licens til Elverhøj
IDÉ/KOREOGRAFI Anita Saij
SCEN. Karen Bro
LYS-, LYDDESIGN Peter Leander, Mogens Kjempff
VIDEO Riot & Rota
MUSIK Master Fatman
21. 22. & 23. august

 

EXMENT
March mod Solen
IDE/ISC. Kim Eden
SCEN. Per Victor
LYS-, LYDDESIGN Ernst Steen Hansen
MUSIK Kæv Gliemann (Atlantis Transit)
PRODUKTIONSLEDELSE Ole Abrahamsen
7. 8. & 9. august

 

KOM DE BAGFRA
Tidehverv
IDÉ/ISC. Peter Holmgård
RESEARCH Steen Madsen
TEKNIK Boris Krashenninikoff, Dan Ottesen
LYS Jan Bryld
SCENE Morten Wohlert
REGI Eva Almegård m.fl.
14. 15. & 16. august

 

METROPOLE
Molekyle
IDÉ/ISC. Kim Boye Holt, Esben Dittmer
SCEN. Lars Høyegaard, Steen Bach Christensen
MUSIK Ole Højer Hansen
LYSDESIGN Thomas Bek Jensen
PRODUKTIONSLEDER Kim Boye Holt
31. juli, 1. & 2. august

 

ALLE GRUPPER
Era – et århundrede i fem billeder
MUSIKALSK KONCEPT Kæv Gliemann
OUVERTURE Frans Winther
DIAS & VIDEO Riot & Rota
SOPRAN Lone Rasmussen
MUSIKERE Atlantis Transit
28. 29. & 30. august

X