7. juli: Nanna Rosenfeldt-Olsen
TID: 7. juli kl. 6.00-18.00
STARTSTED: Vesterbro
KATEGORI: Performancekunstner
Live-stream hver hele time på www.facebook.com/walkingcopenhagen
DRAGGING ON
A question you might never ask or answer.
Take in the texture. Look at the sun.
The body. The shape of a tree.
This is someone else’s domain; you are only here visiting.
I walk with a tree on my back. Step by step.
I fully understand this place. You are only here visiting.
I hear people whispering in corners.
I carry you. We are only here visiting.
DOCUMENTATION JULY 7
Jeg vandrede i gennem København med et egetræ slæbende efter mig. Vi havde en fælles spor. Træets krone udviskede mine spor med sin grønne krone. For hver time kunne jeg se nye spor på slid på træets grene.Jeg klippede en gren af hver time og efterlod den i byens rum. På en lygtepæl, et hegn, en bænk. På grene var fastgjort et skilt med faktuelle oplysninger om træets navn, familie, tidspunkt hvor grene var klippet af og stedet den var blevet skilt fra stammen. Der var også oplyst slæbetid for grenen.Jeg blev på tidspunkter et med træet og så byen fra denne synsvinkel. Andre gange fik jeg ondt af træet og forsøgte af bære det igennem vand for at opfriske det.Jeg mødte folk på min vej som forstod det, som også kunne mærke byen på deres kroppe. De talte om døde kroppe, om håb og natur. Om samhørighed eller det antropocæne. Jeg hørte også mange hviske i hjørner. En morsom hvisken. En del troede jeg var blevet viklet ind i træet ved et uheld og oplyste mig om at der sad noget fast på min ryg.Vi gik 30 km sammen i 12 timer, egetræet og jeg. Himlen åbnede sig flere gange, men lige lidt hjalp det træets tørst og skræmmede krop. Ved vejens ende skiltes vi. Det var den sidste dag i træets liv, den fik byen at mærke på stamme og krone. Men træet satte også sit spor på byen.
FILM
06.00 h
07.00 h
08.00 h
09.00 h
10.00 h
11.00 h
12.00 h
13.00 h
14.00 h
15.00 h
16.00 h
17.00 h
18.00 h
ABOUT THE ARTIST
Nanna Rosenfeldt-Olsen (Denmark, 1985) is a visual artist working in different media, performance, sculpture, photography and installation, to unsettle the hierarchies between subject and object – investigating nature and femininity as anthropogenic constructs designed with explicit bias. Her work exposes the historical, colonial, or ontological other as attempts to define the unstable self in relation to a stable non-self and the role of ordering systems and institutions (like language and museums).
Recurring themes in Rosenfeldt-Olsen’s works are the natural world, mark-making, navigating systems and femininity. Rosenfeldt-Olsen received her MFA from the School of the Art Institute of Chicago (2018). She has exhibited and done performances in the US, Germany and Denmark.
Portrait: bottom photo: Tine Bek