En værdig stoledød

Af Martin Rørtoft

– reportage fra A String Section af Reckless Sleepers på Christianborg Slotplads

Mørke og tunge skyer trak ind over Christianborg Slotplads som et slags forvarsel fra naturens side om, hvad der skulle til at foregå foran Danmarks magtcentrum. Det så sort ud i mere end én forstand, men mest for de 15 aflagte stole, hvis skæbne allerede var forudbestemt i denne performance, og som måtte lade livet på en yderst værdig måde efter at have udtjent deres pligt som brugsgenstande. Det blev også skæbnesvangert for de 15 rødmundede kvinder i sorte kjoler, som majestætisk vandrede ind på trappen, der udgjorde scenen, med røde save og kølige og stålsatte i blikket, i nøje afmålte afstande henimod stolene, der var sat op på en linje klar til skueprocessen. Stram og koreograferet magtdemonstration, som en militærparade, men kvinderne fik deres sag for. Ikke nok med at de savede stolebenene væk under sig selv, de skulle også forsøge at holde balancen og bevare værdigheden – men for hvis skyld?

Deres skæbne, både stolenes og kvindernes, var forseglet på forhånd, men heldigvis var det tydeligt, at performancen i al sin enkelthed ikke ville og ikke kunne reduceres med bagvedliggende politiske motiver, tværtimod skabte den levende billeder – stærke og genkendelige billeder gennem positurer. Liggende overskrævs, stående, sammenrullede og kæmpende savede kvinder på livet løs for at underminere deres eget grundlag. I det ene øjeblik poserede de fattet som modeller i et photoshot, det andet øjeblik savede de hysterisk løs på stolene, ja nærmest som sindssyge, og i denne vekslen mellem passiv poseren og aggressiv ageren skabte de 15 performere individuelt og til sammen flertydige billeder, som var frie for publikum selv at fylde indhold i. Billederne formede sig for øjnene af os, og det virkede som om, at denne billedproduktion i sig selv var en pointe i A String Section, ikke at pege på bestemte fremstillinger eller billeder af kvinder, men selve det problematiske i billedproduktionen – af repræsentationen og fremstillingen af kvinder?

Det kunne være én blandt mange mulige tolkninger. Jeg havde min 72-årige far med som respondent på forestillingen, og på et tidspunkt henvendte en amerikansk mand sig til ham og spurgte: ”What do you think it’s about?”, hvortil han svarede: ”It is strange”, og amerikaneren tilføjede: ”I think, it is about castration”. Han var tydeligvis påvirket af forestillingen! Mens vi ventede på, at himlen skulle åbne sig med regn, så strømmede folk til dette absurde ritual. A String Section’s visuelle udtryk nærmest sugede de forbipasserende mennesker til sig, og vi endte vel med at være over 200 fremmødte, hvilket må siges at tegne godt for de kommende dages performances på historiske pladser i København.

Jeg vil slutte reportagen med et citat af min medbragte respondent: ”Der var stærke billeder i det. Det var en meget visuel præstation. Der var frygtelig flotte billeder at tage med hjem. Meget akrobatisk og skulpturelt. At sidde på en stol er noget af det mest belastende for kroppen, man bør skifte position jævnligt, så måske prøvede de bare at finde den rigtige måde at sidde på?” Tænk over det.

A String Section kan opleves d. 14-16. juli på forskellige historiske pladser i København.
Lør. 15. juli kl. 17.00 foran Den Sorte Diamant // kl. 21.00 på Refshaleøen
Søn. 16. juli kl. 14.00 på Islands Brygge // kl. 17.00 på Ofelia Plads

Se Metropolis’ øvrige kunstneriske program på www.metropolis.dk

Fotos: Martin Rørtoft