Warning: "continue" targeting switch is equivalent to "break". Did you mean to use "continue 2"? in /var/www/metropolis.dk/public_html/wp-content/plugins/types/vendor/toolset/types/embedded/includes/wpml.php on line 646

Warning: "continue" targeting switch is equivalent to "break". Did you mean to use "continue 2"? in /var/www/metropolis.dk/public_html/wp-content/plugins/types/vendor/toolset/types/embedded/includes/wpml.php on line 663
Båret på hænder og fødder – bogstavelig talt! - Metropolis

Båret på hænder og fødder – bogstavelig talt!

På lørdag og søndag d. 24.-25. august forvandles beboerområdet i Bellahøj til en scene for internationalt nycirkus. 25 akrobater bevæger sig mellem bygninger og laver spontane akrobatiske øvelser på fortov, cykelstier, grønne stier, græsplæner og i træer.

Kulminationen bliver en forestilling, som bygger på deres interaktioner med byens borgere i ugen op til. Vores Metropolis-blogger fik en snak med det franske nycirkus-kompagni Compagnie XY og gik med på en tur tidligt onsdag aften, hvor hun bl.a. selv oplevede at gå op ad en menneskelig trappe og blive kastet op i luften af fem fuldvoksne mænd.

Af Mille Højerslev Nielsen

Den omsorg, vi naturligt føler over for spædbørn, glemmer vi at føle over for hinanden, når vi bliver voksne. Vi bærer rundt på hinandens børn, indtil de selv kan gå og i fysisk forstand ikke behøver andre mennesker længere.

For mange af os er det længe siden, vi sidst er blevet båret af nogen. De fleste var børn dengang, det skete.” fortæller Pablo Monedero, der kalder sig Otto og er en af de 25 akrobater fra franske Compagnie XY.

At blive båret er hele essensen i kompagniets arbejde i konkret og overført betydning. At vi husker, at alle mennesker engang har været spæde og ind i mellem stadig har brug for den samme fysiske og følelsesmæssige opmærksomhed, som et lille barn helt naturligt får.

Mange af vores deltagere har fortalt os, at vi får dem til at føle sig som børn igen. Vi vækker følelser og minder i dem, som de havde glemt. For nogle føles det nærmest som at blive født på ny”.

Siden tirsdag har Compagnie XY inddraget og inviteret Bellahøjs borgere og andre forbipasserende til at deltage i deres spontane akrobatiske øvelser. Akrobaterne bruger disse erfaringer i deres forestillinger på lørdag og søndag.

Kompagniet har kun benyttet sig af denne metode i få år og har fået oplevelser, de aldrig kunne få på en klassisk scene. På scenen er der ingen unge drenge, der udfordrer dem i, hvor højt et mennesketårn de kan bygge med deres kroppe. Eller ’freaker ud’, fordi de tror, at de er med i skjult kamera. I teateret bliver akrobaterne næppe sammenlignet med Spider Man. På scenen har man ikke en direkte og umiddelbar kontakt med sit publikum. Dels fordi man er blændet af scenespots, og dels fordi publikum oftest sidder langt tilbage i teatersalen. Men det har man i det offentlige rum.

Spontane mødesteder

Det var et held for mig og de to ældre kvinder, der havde hørt om begivenheden via Facebook, at vi fandt akrobaterne på Herbergvejen. Der er nemlig ikke noget fast mødested, hvis man vil opleve THE VOYAGES i hverdagene. Akrobaterne bruger i løbet af ugen hele arealet omkring beboerområdet i Bellahøj; de omkringliggende trafikerede veje, parken langs åen og de fredelige opholdssteder blandt bygningerne. Bliver man væk fra akrobaterne, må man virkelig gå på opdagelse for at finde dem igen. På den måde fik jeg f.eks. set mere af Bellahøj, end jeg nogensinde har gjort før.

I første omgang holder alle 25 akrobater sig samlet. Vi starter med at være få deltagere. Men siden stimler børn, unge og voksne i alle aldre sammen. En mand i elektrisk kørestol vendte om og fulgte med, da han så de 25 sortklædte akrobater gå på grusstien i en lang række. En løber i fuldt gear stødte til. Unge teenagepiger parkerede deres cykler. Nysgerrigheden er for stor til, at nogen af dem falder fra. “Hvad mon der sker nu?”, blev der sagt flere gange mellem de akrobatiske øvelser. Siden deler truppen sig op i fem grupper, som bevæger sig ud i byrummet i hver deres retning. Jeg følger med den ene af grupperne i retning af Bellahøjvej.

“De inviterer dig? Tillykke”

På cykelstien, der adskiller beboerområdet fra resten af bydelen, danner akrobaterne en bro. En mor og hendes to døtre cykler igennem. En ung mand, der ligner en, som lige har været i fitnesscenteret, bliver tvunget til at dukke hovedet, da han cykler igennem menneskebroen. Da vi når til Frederikssundsvej, fortsætter de med at drille de forbipasserende. De blokerer fodgængerfeltet og den potentielt travle cykelsti og forsøger at få cyklister til at køre slalom, mens vi står på sidelinjen og griner.

På et tidspunkt henvender akrobaterne sig til os. Jeg tager imod og ser mig selv træde op på akrobaternes rygge, mens mine bevægelser langsomt fortsætter op ad. Først føles det underligt at se sig selv træde på fremmede mennesker, og jeg overvejer, hvor på kroppen det mon gør mindst ondt, at jeg træder. Men hurtigt bliver hele oplevelsen til en leg, og jeg slipper mine tanker. De tager imod mine fødder, som jeg rækker ud i luften, og jeg føler mig som Askepot, der i eventyrlig forstand er heldig at ende sin skæbne som prinsesse. Da jeg træder ned på jorden, får jeg stukket et mikroskopisk brev i hånden.

“De inviterer dig? Tillykke”, siger en lokal mand, der har set, hvordan jeg deltog i den akrobatiske øvelse, inden han går videre ud i byen.

En ydre og indre rejse

THE VOYAGES (fransk for ‘rejser’ red.), som er titlen på det akrobatiske projekt i Bellahøj, refererer til det at rejse i bred forstand.

For det første har de fleste af os akrobater med tilknytning til kompagniet rejst til Danmark for at være med her. Nogle af os har besøgt Danmark før, andre har ikke. Det er min anden gang i København og min første gang på Bellahøj. Vi har flyttet os fra et land til et andet, på samme måde som deltagerne flytter sig for at være med. Hvad end de har krydset bydelene på cykel eller blot er drejet om hjørnet fra, hvor de bor. Men det handler ikke kun om den fysiske bevægelse; det at flytte sig fra et punkt til et andet. Det handler også om en indre rejse”, siger Otto.

Otto fortæller om en kvinde, som var højdeskræk, men alligevel lod sig løfte og falde. Man forestiller sig, at oplevelsen har været mere betydningsfuld og skelsættende for hende, end for andre af os, der har taget aktivt del i THE VOYAGES. Inklusiv min egen genopdagelse af den indre pige i mig.

Vi går aldrig over vores deltageres grænser. Vi fornemmer, hvordan de har det, hvad de har lyst og er klar på.”

Vil du selv opleve, hvad det også vil sige at blive båret på hænder og fødder? Så kom afsted til toppen af København med byens bedste udsigt.


THE VOYAGES kan fortsat opleves med spontane aktiviteter fredag 23. aug. kl. 17-19 mellem højhusene.
THE VOYAGES forestilling kan opleves lørdag 24. aug. og søndag 25. aug. kl. 16.00 med mødested foran Bellahøj Kirke.

På Bellahøj kan du også se GREGARIOUS af Soon Company – fredag 23. aug. kl. 19.00, lør. 24. og søn. 25. aug. kl. 15.00 på Bellehøj Friluftsscene.

Foto: Samuel Buton (NB! Det er ikke skribenten i aktion på billederne)