NY CIRKUS 1987-2006

DET TEATRALE CIRKUS
DET NY CIRKUS 1987-96

Zingaros besøg i København og Århus i 1987 var det første indtagende møde med en ny slags cirkus – en forløber for det såkaldte “nouveau cirque”/ny-cirkus, der opstod i Frankrig i midten af 70’erne som en “stærk teatral, vildtvoksende scene, hvor de klassiske cirkusdyder, såsom kropslig ekvilibrisme, møder det moderne samfunds udtryksformer med effekter, lyd, lys i et nyskabende, tidssvarende sceneri (…) kendetegnede ved en sammenbindende idé, hvor det traditionelle cirkus’ sideordnede nummerrækkefølge er erstattet af hele, afrundede forløb”. Det teatrale cirkus. Essays om cirkus, artister, kunst og kultur. Red. Michael Eigtved, Multivers 2001.

Ny-cirkus er kendetegnet ved stigende brug af en række teatralske virkemidler, ved musikkens medskabende placering, ved samarbejde mellem forskellige kunstarter og ved ikke at have dyrenumre – hvis man ser bort fra Cirque Invisibles uregerlige ænder og kaniner og Archaos’ høns (truppens håndfaste greb om disse skaffede KIT en dyreværnssag på halsen).

Den franske stat var ikke sen til at se bevægelsens potentiale. Generøs turnéstøtte til de unge cirkustrupper og oprettelsen af en cirkusskole (Centre National des Arts du Cirque i Châlons), der skulle blive en udklækningsanstalt for nye talenter og dermed en forudsætning for det ny cirkus’ fortsatte blomstrende kreativitet, var det første skridt. Situationen i Danmark var en ganske anden, dels var ny-cirkus ikke støtteberettiget, heraf en idelig kamp om, hvorvidt der kunne ydes Arte-rabat, og dels havde København ikke en passende teltplads.

Der kunne ikke gives tilladelse til at rejse telt i Fælledparken, man rykkede derfor ud på Islands Brygge, hvor pladsen omkring Ringsted Torv blev ryddet takket være Københavns Kommunes Tekniske Service, indtil også den plads blev inddraget af Forsvarsministeriet, og man endte ude på Kløvermarken eller ude på det larmende Bellahøj, som fortsat i dag er Københavns eneste – problematiske – teltplads. Disse konkrete problemer blev dog rigeligt opvejet af publikums begejstring – et stort og folkeligt publikum. Spurgte man KITs publikum om deres største oplevelser siden Fools, ja så ville de fleste utvivlsomt svare: ny-cirkus.

Tiger Lillies Varieté, sommerscene år 2000

 

Zingaro skabte med sigøjnertoner, blide og voldsomme numre et unikt poetisk univers. Sjældent har man set et lykkeligere publikum. Det skulle da lige være det unge publikum til Archaos to år senere, hvor den anarkistiske trups blanding af en motorsavsmassakre, Monty Python-crazy-komik og virtuose cirkusnumre gik rent ind. Her var et cirkus, der havde begge ben plantet i en social virkelighed, som de vrængende ad og med fandenivoldsk humor vendte vrangen ud på. Archaos kom igen og fik i 1999 anlagt et stykke motorvej ved Ringsted Torv på Islands Brygge til brug for urpremieren på Metal Clown!

Det myteomspundne Cirque O i 1992 blev et forfinet højdepunkt: poetisk, frækt, afskrællet alle udenomsværker og koreograferet ned til mindste detalje, skabte de seks artister en forestilling, hvis opfindsomhed og kunstneriske integritet skulle blive målestok for megen ny-cirkus siden, herunder det virtuose og humoristiske QUE-CIR-QUE. I 1995 besøgte Le Cirque Invisible med Victoria Chaplin og Jean Baptiste Thierrée Danmark for første gang, allerede året efter var de tilbage. Ikke egentlig et ny-cirkus, men en poetisk cabaret med en række små scenebilleder, en rejse ind i fantasiens eventyrverden, surreel, naiv og underfunding på samme tid.

______________________________________________________________________________________

“Midt i teltets mørke, den tunge luft, de levende lys og den hidsende musik sker miraklet. Orglet præluderer, vinen køres ind på en ligvogn. Flokken af gæs og kalkuner gennes væk. Manegen er klar. Ikke hverken til cirkus eller teater, men til mandens eventyrlige møde med hesten.”  Birthe Johansen, Det Fri Aktuelt (om Zingaro)

“Det, der sker i Zingaros meget smukke cirkustelt, er noget på en gang originalt, uskyldigt, poetisk – et blidt og raffineret møde mellem heste, mennesker og sigøjnermusik – og noget erotisk farligt, som har rødder i det drama, der foregår i den spanske arena… Zingaro er, kort fortalt, en stærk oplevelse.”
Bettina Heltberg, Politiken

“Hvor i den hele verden vil man møde en så frimodig og alligevel ritualbevidst fantasi, der sammenstiller så uforenelige elementer som dead-pan klovneri på hesteryg med drønende orgelmusik? Zingaro fremkalder skred i bevidstheden, som man aldrig oplever i cirkus og sjældent i teatret.”
Mogens Damgaard, Fyens Stiftstidende

“Hemmeligheden hos disse vitale og frække gøglere i Archaos med deres kostelige evner til at vende tingene på hovedet, gøre det vante nyt og overraskende, er humoren: Denne brogede flok emmer af satanisk og paradisisk lune.”

Mogens Garde, B.T.

“Kanonslag og heavy metal konkurrerer indædt ned fræsende motorsave om decibelene… et bragende inferno af lyd og lys og hvirvlende kroppe. Uden synlige skrupler overskrides enhver tænkelig grænse for det normfaste og det kedsommeligt konventionelle… det skal ses og sanses.”
Randi K. Pedersen, Land og Folk (om Archaos)

“Måske er det uskylden, der puster én om kuld. Uskylden i øjnene og i cykelklokkerne, i det omdrattende zebradyr og den trillende forvandlingskjole. Måske er det nysgerrigheden og legen, der blusser op i kåde øjeblikke, men livsvisdommen afsløres stille og omhyggeligt – lag for lag, paryk for paryk. Måske er det underfundigheden, måske er det skønheden. Man sidder i hvert fald salig og spændt og nægter at blive revet ud af stemningen. Man vil mættes og stadig have mere, fordi denne oplevelse er så sjælden. Måske oplever man kun sådan en magi én eneste gang i sit liv.”
Anne Flindt Christensen, Information (om Cirque Invisible)

“Cirque Invisible er den sødeste, dejligste, kærligste cirkusforestilling, jeg nogensinde har set. Det er cirkus for sjælen, så at sige.”
Henrik Lyding, Jyllands-Posten

[layerslider id=”6″]

NY CIRKUS 1987-1996

ZINGARO-THÉÂTRE EQUESTRE ET MUSICALE
FRANKRIG
LEDER Bartabas
MEDV. Bartabas, Igor, Branlotin, Nigloo, Brigitte
Teltpladsen ved Gimle Medborgerhus, 22.-27. august 1987

ARCHAOS – CIRQUE DE CARACTÈRE
FRANKRIG
The Last Show on Earth
ISC. Pierrot Bidon
Teltpladsen ved Gimle Medborgerhus, 24.-27. juni 1989

ARCHAOS – CIRQUE DE CARACTÈRE
FRANKRIG
The Last Show on Earth II
ISC. Pierrot Bidon
Kløvermarken, 25. august – 4. september 1990

ARCHAOS – CIRQUE DE CARACTÈRE
FRANKRIG
Metal Clown (urpremiere)
MANUSKRIPT Guy Carrera, Pierrot Bidon
ISC. Pierrot Bidon
Teltpladsen ved Gimle Medborgerhus, 12.-26. juli 1991

CIRQUE O
SCHWEIZ/FRANKRIG
INSTR. Ueli Hirzel
KOMPONIST Josefina Lehmann
SCEN. Gaellic Le Guillerm
MEDV. Johann Le Guillerm, Hyacinthe Reisch, Jean-Paul Lefeuvre, Emmanuelle Jacqueline, Didier André, Bertrand Duval
Telt ved Trianglen, Fælledparken, 19.-27. september 1992

CIRCUS GOSH
TYSKLAND
ISC. Michel Dallaire
MUSIK Florian Appell
Telt ved Trianglen/Fælledparken, 20.-26. august 1993

CIRCUS OZ
AUSTRALIEN
KUNSTNERISK LEDER Sue Broadway
GÆSTEINSTRUKTØR Stephen Burton
PROD. & LYS Ben Cobham
MUSIK DIR. Julie McInness
MEDV. Michael Ling, Lisa Small, Debra Batton, Daryll John m.fl.
Cirkusbygningen, 17.-21. august 1994

LE CIRQUE INVISIBLE
FRANKRIG
AF OG MED Victoria Chaplin & Jean Baptiste Thierrée
Kanonhallen, 17.-27. august 1995

CIRCUS ETHIOPIA
ETHIOPIEN
IDÉ Marc Lachance
Rådhuspladsen, 3. august 1996

LE CIRQUE INVISIBLE
FRANKRIG
Kanonhallen
AF OG MED Victoria Chaplin & Jean Baptiste Thierrée
9.-21. juli 1996

QUE-CIR-QUE
FRANKRIG
IDÉ & PRODUKTION Christoph Gärtner, Ueli Hirzel
IDÉ & MEDV. Hyacinthe Reisch, Emmanuelle Jacqueline, Jean-Paul Lefeuvre
LYS Rolf Derrer
Telt ved Trianglen, Fælledparken, 5.-18. juli 1996

NY CIRKUS
1997-2004
Se under Sommerscene

SOMMERSCENE 97
Cirque Anomalie/Josef Nadj
Cirque Plume

SOMMERSCENE 98
Circus Ethiopia
Circus Gosh

SOMMERSCENE 99
Circus Gosh
Le Cirque Invisible

SOMMERSCENE 2000
Les Arts Sauts (se forside billede)
Le Cirque Invisible
Romanès – Cirque Tsigane
Tiger Lillies Varieté

SOMMERSCENE 01
Cirkus Cirkör
Le Cirque Invisible
Didier Pasquette

SOMMERSCENE 02
Circus Baobab
Compagnie du Hanneton & James Thierrée
OkidOK2

SOMMERSCENE 03
Collectif AOC
Metzger/Zimmermann/de Perrot
Aurélias Oratorium
Acrobat

FOOLS 25
Le Cirque Invisible
Licedei
OkidOK2
Circus Baobab
Cirque

NY CIRKUS 05

IDIOT SAVANT
SVERIGE
Af og med Jan Unestam, Jonas Södergren, Niclas Stureberg & Erik Åberg
ISC. Lars Bethke, i samarbejde med artisterne.
Dansescenen, 27. – 30. juni

VENT D’AUTAN
FRANKRIG
Rundt om hunnerne (Autour d’elles)
ISC. Patrick Masset
Cirkustelt på Trianglen, 4. – 6. juli og 8. – 10. juli

OKIDOK
BELGIEN
HaHaHa
Af og med Benoît Devos & Xavier Bouvier
Dansescenen, 4. – 10. august

CIRQUE ICI – JOHANN LE GUILLERM
FRANKRIG
Hemmeligt (Secret)
Med Johann Le Guillerm
Cirkustelt på Trianglen, 5., 6., 8., 9. & 10. august

WORKSHOP I AKROBATIK OG KARAKTERDANNELSE
med Rémy Balagué og Christina Wagner fra det franske Ny Cirkus kompagni Vent d’Autan.
Innercirq & AFUKs lokaler Kirkesalen, København S, 18. – 20. juli

RIGGERKURSUS – TEKNIK WORKSHOP
med Ulf Poly Nylin, Sverige
Kanonhallen, 12. – 14. september – for teknikere
AFUKs lokaler, 15. & 16. september – for artister

JONGLØR WORKSHOP
med Mads Rosenbeck
Vesterbro Medborgerhus/Valby Medborgerhus, 7. – 11. november

NEW CIRCUS NEW PERFORMING ARTS: MISE-EN-SCÈNE
i samarbejde med Københavns Universitet og Dansk Artist Forbund
Københavns Universitet, Amager, 1. – 3. december

OPLÆGSHOLDERE
Robert Lepage, instruktør Ex Machina, Canada
Daniele Finzi Pasca, instruktør Teatro Sunil, Italien/Schweiz
Katrine Wiedemann, instruktør, Danmark
Rasmus Aitouganov, artist, Danmark
Isabelle Walter, Cirque Ici – Johann Le Guillerm, Frankrig
Jordi Aspa & Bet Miralta, Escarlata Circus, Spanien
Christophe Blandin-Estournet, Parc de la Vilette, Frankrig
Peta Tait, La Trobe University, Australien
Michael Eigtved, Københavns Universitet, Danmark
Jan Unestam, Cirkus Cirkör, Sverige

Præsentationer & forestillinger tilknyttet seminaret
Llenties i Marabú af og med Escarlata Circus, Spanien
Arbejdsdemonstration v. Daniele Finzi Pasca, Italien/Schweiz

NY CIRKUS 06

ÅBNINGSBEGIVENHED
DANMARK
KONCEPT & PROGRAM Akademiet for Utæmmet Kreativitet (AFUK)
MEDV. Anders Astrup Jensen, Cikaros, Cirkus Arcus/Hvidovre, Coexistens/Zora Nikodemova & Michel Lindner, Eclipse, El Circo Locuratodo, Kulturpiloterne fra AFUK, Miriam Utzon, Sofia Wålstedt & Rebecka Nord, Ti-år-ti, Fakiren Storken & the Shortman, Jens Sigsgaard & Jouni Temounen, Clownen Denni-dennis, Jean Passos, m. fl.

Open Air, Øster Fælled Torv & Gunnar Nu Hansens Plads, 23. & 24. juni
Natcabaret, Kaleidoskop K2, 23. & 24. juni

ESCARLATA CIRCUS
SPANIEN
Llenties i Marabú
ISC. Sergi López
MEDV. Jordi Aspa & Bet Miralta
LYD Xavier Boixader
SCEN. Antigua J. Barbuda
KOST. Pilar Albaladejo
Kaleidoskop K2, 23. – 28. juni

CIRCO RIPOPOLO
BELGIEN
Fazzoletto
ISC. & MEDV. Ief Gilis & Stef Geers
www.circoripopolo.be
Kaleidoskop K2, 23. – 29. juni

COMPAGNIE XY
FRANKRIG
Laissez-porter
AF OG MED Anne De Buck, Airelle Caen, Denis Dulon, Mahmoud Louertani, Mikis Minier-Matsakis & Abdeliazide Senhadji
KONSULENT Christian Lucas
MUSIK Nicolas Bachet
LYS Boris Montaye, Romain Guimard & Dominique Maréchal
Dansescenen, 25. – 28. juni

AKHE THEATRE
RUSLAND
Mr. Carmen
KONCEPT, SCEN. & MEDV. Maxim Isaev & Pavel Semchenko
ISC. Yana Tumina
MUSIK & LYD Andrei Sizintsev & Slava Gajvoronskij
www.akhe.ru
Dansescenen, 30. juni – 2. juli

DIDIER ANDRE & JEAN-PAUL LEFEUVRE
FRANKRIG
La Serre
AF OG MED Didier André & Jean-Paul Lefeuvre
www.parleschemins.com
Kaleidoskop K2, 30. juni – 2. juli

DIDIER ANDRE & JEAN-PAUL LEFEUVRE
FRANKRIG
Le Jardin
AF OG MED Didier André & Jean-Paul Lefeuvre
LYS Philippe Bouvet
www.parleschemins.com
Dansescenen, 5. – 9. juli

2 RIEN MERCI
FRANKRIG
Moulin Cabot
AF OG MED Jérôme Bouvet, Yann Servoz, Freddy Boisliveau & Mika Bouvier
KONSULENTER Titoune & Didier André
SCEN. & LYS Mika Bouvier
TELT Raphaël Gacon & Christian Servoz
www.2rienmerci.com
Kaleidoskop K2, 6. – 10. juli & 12. – 16. juli

PETIT THEATRE BARAQUE
FRANKRIG
Une Case Provisoire
AF OG MED Branlo & Nigloo
Kaleidoskop K2, 6. – 10. juli & 12. – 16. juli